همان طور که در مقاله
کپچا چیست؟
گفته شد؛ کپچا، آزمونی برای مجزا کردن انسان از رایانه است.
این مقاله قصد دارد شما را با دلایل نیاز وبسایتها برای استفاده از کپچا بیشتر آشنا کند.
وبسایتهای مختلف دلایل گوناگونی برای استفاده از کپچا دارند که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم.

۱. اطلاعات کاربران:
یکی از مهمترین وظایف صاحبان وبسایتها حفظ و نگهداری اطلاعات کاربرانشان است.
به همین دلیل از نامطلوبترین اتفاقات برای یک وبسایت از دست دادن گذرواژه کاربران میباشد.
از جمله راهکارهایی که برای برطرف کردن این مشکل پیشنهاد میشود، درخواست رمز دشوار و طولانی از کاربر میباشد.
افراط در استفاده از این روش برای کاربر معمولی سخت و از نظر تجربه کاربری بسیار نامناسب است.
با این وجود باید توجه کرد که اکثر کاربران از رمزهای ساده و قابل حدسی استفاده میکنند و با چندین تلاش در انواع
مختلف آنها، قابل دستیابی خواهند بود.
علاوه بر این، بخش عمدهای از مردم تنها از یک(یا تعداد کمی) رمز برای تمامی حسابهای خود استفاده میکنند و این
اتفاق، فرایند هک را برای افرادی که دارای سایتهای پرکاربرند و یا هکرهایی که به صورت فیشینگ رمز را بدست
آوردهاند، بسیار ساده میکند.
پس اگر امکان درخواست خودکار برای درگاه ورود فراهم باشد، احتمال سرقت اطلاعات کاربران بسیار بالا میرود.

۲. بار تحملی به سایت و دسترسی کاربر حقیقی به سایت:
فرض کنید در وبسایتی امکان دانلود یا آپلود فایل وجود دارد؛ در این صورت هکر میتواند با درخواستهای بسیار و توضیع
شده(در چندین سرور و از طریق چندین پروکسی سرور) بار بسیار زیادی را برای سایت به همراه داشته باشد، به حدی که تمامی
پهنای باند را مصرف کند و دسترسی کاربران به وبسایت را ناممکن کند.
در اینگونه موارد استفاده از کپچا برای فرمهای آپلود و دکمههای دانلود بسیار مفید بوده و بار تحمیلی را به
خوبی کنترل میکند.

۳. حفظ درخواستها و نظرات واقعی کاربران:
از دیگر اهداف هکرها و اسپمرها نامعتبر کردن اطلاعات تولیدی از کاربران میباشد.
به این صورت که اسپمر با ارسال نظرات ناصحیح در کامنتها، ارسال درخواستها و بازخوردهای غیر واقعی، تغییر نتایج
نظرسنجیها و ... از
طرق مختلف، پیام و نظر واقعی کاربر را از دسترس دور میکنند و سبب نارضایتی او میشوند.
به مثال زیر توجه کنید:
در نوامبر 1999 یک نظر سنجی آنلاین در سایت Slashdot.org برای تعیین بهترین دانشگاه در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه
نویسی برگزار شد. با توجه به نبودن سیستمی مشابه کپچا در آن زمان با تشخیص و ثبت IP نظردهندگان از تکراری بودن افراد
جلوگیری میکردند. با این وجود این سیستم قدرت کپچا را نداشته و دانشجویان دانشگاه Carneige Mellon برنامه ای برای
ثبت نظر اتوماتیک ساخته و اجرا کردند، روز بعد این دانشگاه با اختلاف زیادی در رتبه اول ایستاد. بلافاصله دانشجویان
دانشگاه MIT نیز برنامه مشابهی را راه اندازی کردند و این نظرسنجی در نهایت به جنگ روباتهای اینترنتی تبدیل شد. در
پایان رای گیری دانشگاه MIT با 21156 رای رتبه نخست را بدست آورد و Carneige Mellon با 21032 رای در رتبه دوم
ایستاد، در حالیکه سایر دانشگاهها هرکدام کمتر از 1000 رای داشتند. امروزه برگزاری نظرسنجی عمومی در اینترنت بدون
استفاده از کپچا کاری بیهوده و اشتباه است.
حفظ این اطلاعات مهم، لزوم استفاده از کپچا در فرمهای بازخورد، کامنت، درخواست، نظرسنجی و ... را به همراه دارد.
نکات یاد شده از جمله دلایلی بودند که نیاز حتمی استفاده کپچا برای طیف وسیعی از وبسایتها را نشان میدادند.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.